Hero Even voorstellen: Jaap Terhenne

Even voorstellen: Jaap Terhenne

18 maanden geleden 2 Minuten om te lezen

Directeur Nederlands Onderzoeks Instituut NLOI Jaap TerhenneVia de nieuwsbrief en op LinkedIn zullen we ons team aan je voorstellen, te beginnen met oprichter en directeur Jaap Terhenne. Exact zeven jaar geleden richtte Jaap het Nederlands Onderzoeks Instituut NLOI B.V. op, omdat hij vond dat iedere gedupeerde recht heeft op een eigen deskundige. In de loop der jaren is gebleken dat er ook echt behoefte is aan dit evenwicht in belangen. Zijn natuurlijke drive om het beste te willen bereiken voor zijn klanten heeft het NLOI veel gebracht. In zijn handen is het NLOI namelijk een netwerkorganisatie geworden waarin deskundigen op allerlei vakgebieden de input en hulp leveren die klanten nodig hebben. Meer over Jaap zelf kan je hier lezen.

Over het NLOI
Het NLOI is ooit begonnen met het begeleiden van verzekerden bij het schadeonderzoek dat door verzekeraars wordt gedaan. In de loop der jaren ontdekte Jaap dat de oorzaak van schade, naast een technisch mankement, ook vaak in menselijk handelen ligt. Jaap heeft zich verdiept in wetenschappelijke tools en programma’s om de schadeoorzaak te analyseren en schade en herhaling van schade te voorkomen. Daarop zijn in de loop der jaren diensten als incidentanalyse, cultuur- en gedragsverandering en preventie-analyse toegevoegd aan het dienstenpalet. Voor veel partijen gaan wij namelijk niet alleen maar op zoek naar de directe oorzaak, we onderzoeken ook de randvoorwaarden en de achterliggende oorzaak.


Schadelast verminderen
Steeds meer bedrijven zijn inmiddels doordrongen van de noodzaak om een eigen deskundige in te schakelen. Ook in het buitenland. Dit besef dringt gelukkig ook heel langzaam door tot verzekeraars en makelaars. Het NLOI gaat via een rootcause analyse immers ook op zoek naar de reden waaróm het fout ging. Als we de échte oorzaak hebben geanalyseerd kunnen we bedrijven helpen met het veranderen van cultuur en gedrag. Zo laten we ze inzien waar het fout ging en zorgen we ervoor dat het niet weer gebeurt. Want zó help je een bedrijf pas echt. En uiteindelijk help je hiermee natuurlijk ook om de schadelast voor verzekeraars omlaag te krijgen. Een win-win voor alle partijen.


Waarde toevoegen
Het NLOI werkt voor particulieren en bedrijven, of ze nu groot of klein zijn. De snackbar op de hoek kan een klant zijn maar voor hetzelfde gemak worden we op een groot, internationaal project ingehuurd. Ook daar draaien we ons hand niet voor om. Sterker nog, hoe ingewikkelder de casus, des te meer waarde wij kunnen toevoegen met ons interdisciplinaire team van deskundigen.
Het NLOI is de afgelopen zeven jaar uitgegroeid tot een autoriteit op zijn vakgebied. We worden niet voor niets ingehuurd door brancheorganisaties om workshops te verzorgen waar PE-punten mee behaald kunnen worden. En stiekem zijn we daar best trots op.